Miesten vitamiini- ja mineraalilisät

Ihanteellisessa maailmassa jokainen saisi kaiken ravitsemuksen , kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja kivennäisaineet syömästään ruoasta. Mutta…vitamiini- ja mineraalilisät

“Se on toiveajattelua”, sanoo chicagolainen ravitsemusterapeutti David Grotto, RD, 101 elintarvikkeen, jotka voisivat pelastaa henkesi, kirjoittaja ja American Dietetic Associationin entinen edustaja.

Kuinka toiveikas? Hyvin, erityisesti miehille. USDA: n mukaan 31-50-vuotiaiden miesten on syötävä 350% enemmän tummanvihreitä vihanneksia ja 150% enemmän hedelmiä päivässä täyttääkseen liittovaltion ruokavalion suuntaviivat. Itse asiassa miehillä on vajauksia lähes kaikissa ravitsemusryhmissä. Liha ja pavut ovat yllättävä poikkeus.

Täydentää tai ei täydentää

Mitä kaveri tekee? Pop vitamiinipilleri ja jättää sen siihen? Ei niin nopeasti, kertoo Howard Sesso, ScD, MPH, Harvardin lääketieteellisen yliopiston lääketieteen apulaisprofessori ja lääkäreiden terveystutkimuksen II projektijohtaja, joka seurasi lähes 15000 mieslääkäriä 10 vuoden aikana arvioidakseen potentiaalisia terveyshyötyjä neljästä suosituimmista vitamiineista: C, E, beetakaroteeni ja multivitamiinit.

Eräässä suuressa tutkimuksessa Sesso ja hänen tutkijatoverinsa havaitsivat, että kumpikaan E- tai C- vitamiini ei vähentänyt sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tämä tutkimus julkaistiin Journal of American Medical Association (JAMA)marraskuussa 2008 julkaistussa tutkimuksessa JAMA tammikuussa 2009, sama tiimi ilmoitti, että ottaen täydentää vitamiineja E ja C ei alentanut miehen riskiä sairastua eturauhasen tai yhteensä syöpiä.

Muut tutkimukset ovat kuitenkin olleet positiivisempia. PHS II -tutkijat ilmoittivat vuonna 2007, että beetakaroteenilisillä saattaa olla aivojen hyötyjä, jos niitä otetaan säännöllisesti monien vuosien ajan. Beetakaroteeni yhdessä C- ja E-vitamiinien sekä sinkin kanssa saattaa myös hidastaa ikään liittyvän makuladegeneraation etenemistä , mikä on sokeuden syy.

Joten missä se jättää meidät? Vielä ei ole varmuutta.

Monivalinta ja testosteroni lisäravinne kokemuksia

Lisäravinteiden tutkimus jatkuu vilkkaalla vauhdilla. Esimerkiksi Sesso on lähestymässä multivitamiinitutkimuksen loppuvaihetta.

Yksi mahdollinen syy siihen, että yksittäiset ravintolisät menestyivät niin huonosti kokeissa – ja miksi ravintolähteitä pidetään yleisesti ylivoimaisina lisäravinteisiin nähden – johtuu siitä, että niiden hyödyt voivat riippua tietyn ruoan komponenttien vuorovaikutuksesta. Toisin sanoen kokonaisuus voi olla suurempi kuin osiensa summa. Ota mansikat, runsas C-vitamiinin ja muiden ravintoaineiden lähde , Sesso sanoo ja testosteroni lisäravinne kokemuksia.

“Kuinka kopioit [mansikka] täydennysosassa?” Sesso sanoo. “Sinun on koottava kaikki yhteen, jotta se heijastaa, mutta se on vaikeaa. Ottaa jotain ja kopioida se täydellisesti – se on haaste.”

Multivitamiinit voivat hänen mukaansa osoittautua yhdeksi tavaksi saada etuja joistakin monimutkaisista vuorovaikutuksista, joita löytyy elintarvikelähteistä.

Liian paljon hyvää vitamiini- ja mineraalilisät

Riippumatta siitä, mitä lisäaineita voi osoittautua antavan, sinun on silti oltava varovainen siitä, kuinka paljon otat. Enemmän ei tarkoita parempaa. Itse asiassa liiallisten vitamiinien nauttiminen voi aiheuttaa vakavia ongelmia. Esimerkiksi ylimääräinen A-vitamiini voi vahingoittaa maksaasi . Vaikka tämä on harvoin ongelma ruoasta, lisäravinteet helpottavat ylimääräisten määrien kulutusta.

A-vitamiinin myrkyllisyys on erittäin vakiintunut korkeilla tasoilla“, Shao sanoo. “Useimpien ravintoaineiden välillä on hyvin laaja valikoima voimakkaista lisäravinteista ja myrkyllisyydestä… Ravinteet ovat natiiveja ja välttämättömiä keholle, ja useimmilla niistä on hienovaraisia ​​tai ei lainkaan sivuvaikutuksia jopa erittäin korkeina. Vitamiinilla V, turva-alueita ei ole niin paljon. ”